?

Log in

Классический Сефардский Подход - Еврей без ярлыков
February 2nd, 2017
11:11 am

[Link]

Previous Entry Share Next Entry
Классический Сефардский Подход
Заключительные абзацы статьи Рабби Йосифа Фаура “Одномерный еврей, нулемерный иудаизм”Final paragraphs of R' Jose Faur's "One-Dimensional Jew, Zero-Dimensional Judaism
Тора является весьма сложной системой. Формально она содержит 613 заповедей (мицвот). Каждая из них – нечто вроде “общего системного принципа”, разворачивающегося в разные области познания и различимые уровни сознания. В отличие от слоя возможностей, ни один отдельно взятый человек не может исполнить их все. Действительно, Тора была дана “клаль Исраэль” (общности Израиля) – а не отдельным личностям – потому, что Тора, будучи общей системой, может быть выполнена только коллективно, сплочённой командой. Выражаясь языком Писания, мы должны “служить Ему единым плечом” (Цефания 3:9).The Torah is a highly complex system. Formally, it contains 613 commandments (m 'Mot). Each is a kind of "general system principle" unfolding into different fields of interest, distinct levels of conscious- ness. Unlike strata of opportunities, these cannot be fulfilled by a single individual" Indeed, the Torah was given to Kelal Israel (the Totality of Israel) - not to individuals - because the Torah, as a total system, can only be fulfilled collectively, as a close-knit crew. We should, in the language of the Scripture, "serve him with a single shoulder" (Zeph. 3:9).
Из этого подхода следуют некоторые последствия. Поскольку один индивидуум не может выполнить всю Тору, то, выполнив одну заповедь (мицву), он принял участие в Завете (брит) и поэтому является “религиозным” человеком – была ли это заповедь “почитай родителей” или “не лови птицу с её птенцами” и т.д. Разнообразие мицвот столь велико и возможностей их исполнения столько, что весьма трудно найти даже одного еврея, который за свою жизнь не выполнил хотя бы одну заповедь Завета. Это – фундаментальное положение еврейской веры. Оно было сформулировано Р. Хананией бен Акашья (второй век) и содержится в весьма популярной сентенции Мишны (Макот 3:17), которую обычно произносят после изучения Пиркей Авот, перед кадишем. Она провозглашает, что Тора содержит великое разнообразие “учений и заповедей” потому, что Бог хотел “обеспечить народу Израиля заслуги” (ле-закот эт Исраэль). Маймонид объяснил это так (Пируш ѓа-Мишнайот там же):
There are several consequences to this view. Since it is not possible for a single individual to fulfill the Torah in its entirety, if one had fulfilled a single commandment she or he has participated in the berit and therefore is "religious" - no matter whether that misvah is "honoring one's parents," or "sending the bird away before taking her nestling," etc. The diversity of commandments is so great and the opportunities so many that it would be difficult to find a single Jew who in the course of his or her life had not fulfilled at least one of the misvot of the berit. This is a fundamental article of Jewish faith. It was formulated by R. Hananya ben Aqashya (second century) and is contained in a most popular Mishnah-passage (M. Mak. 3:17), usually recited when concluding Pirqe Abot, before saying the Qaddish. It proclaims that the great variety of "instruction and commandments" contained in the Torah is because God wished "to warrant Israel merit (le-zakkot et Israel)." Maimonides explained:
“Одно из фундаментальных вероположений Закона – что человек, исполнивший (хотя бы) одну из 613 заповедей удовлетворительно и как полагается, вне связи с каким-нибудь низменным намерением, а чисто ради неё самой, из любви… этот человек приобретает право на жизнь в Мире Грядущем. Р’ Ханания учит, что великое разнообразие заповедей обеспечивает каждому возможность в течение своей жизни исполнить (хотя бы) одну (заповедь) идеально.”
It is one of the Law's fundaments of faith, that if a person had executed [even] one of the 613 commandments of the Law, in a proper and satisfactory manner, without associating with it some mundane designs at all, but did it for its own sake, as [an act of] love... that person has gained the rights to the life in the World to Come. R. Hananya is teaching that the great variety of commandments assure that during the whole course of one's life a person would have the opportunity to perfectly fulfill [at least] a single [commandment].
Следовательно, нынешнее деление на “религиозных/светских” (дати/хилони) противоречит фундаментальным понятиям Торы: это ещё один случай духовной ассимиляции нееврейских концептуальных моделей. Разнообразие мнений и подходов среди евреев следует не просто терпеть (собланут), а ценить, ибо мои личные действия обретают значимость и связность только путём динамического общения всех членов команды.It follows that the current division of "religious/secular" (dati/hiloni) is contrary to the fundaments of the Torah: another instance of spiritual assimilation to non-Jewish conceptual models. The diversity of views and attitudes prevalent among Jews warrants appreciation, rather than soblanut (tolerance), because it is only through the dynamic interaction of all the members of the team that my acts gain meaning and coherence.


This entry was originally posted at http://ymarkov.dreamwidth.org/336206.html. Please comment there using OpenID.

Tags:

(Leave a comment)

My Website Powered by LiveJournal.com